KUN TAO HOKKIAN SIAUW LIM


Filosofie van de Kun Tao:

Kun Tao is een kunst en geen sport, het is fysiek, mentaal en heeft een spiritueel bestaan. Kun Tao is eigenlijk vrij vertaald straatvechten zonder regels, het is keihard, direct, krachtig, snel en dodelijk. Bij Kun Tao zal de verdediger zijn aanvaller direct neutraliseren nog voordat de aanvaller zich kan voorbereiden op de pijn. Hij staat kalm en stevig als een boom, dan ontploft hij in een explosieve macht als een tornado. De handen van de Kun Tao worden ook wel "vuur handen" genoemd om de manier van aanvallen die hij op het lichaam uitvoert. De Kun Tao exponent gelooft dat als hij één vinger aan zijn lichaam heeft dat beweegt hij met die vinger in staat is te doden. Elk deel van zijn lichaam is getraind om een dodelijk wapen te zijn. Zijn aanvaller zal vallen nog voordat hij heeft gezien wat hem is overkomen. Het iedere dag intensief trainen met als doel de bewegingen zo natuurlijk mogelijk te laten worden. Het leren afstellen van de geest en zijn automatische functie dat het het lichaam in een speciale weg in gevaarlijke omstandigheden bewegen kan zonder angst, twijfel en onzekerheden. Als men hierin vordert, zal men leren om pijn en ziekte of de emotionele strijd in het leven te misleiden en te verdragen.

"Want hij die weet te leven kan onder de wilde dieren lopen omdat er geen plaats is voor angst voor de dood".

Boodschap:
Wees open en bereid
Wees volhardend, wilskrachtig, vastberaden en standvastig
Wees tolerant en verdraagzaam
Heb geduld en vertrouwen
Wees eerlijk en betrouwbaar
Denk krachtig en handel rechtvaardig
Heb moed en wees liefdevol
Verwacht het onverwachte
Wees berekend op het onberekenbare
Wees alert en paraat
Spreek eerlijk en open
Misbruik uw kennis en kunde niet
Bewerkstellig samenspel en harmonie
Wees overtuigd, heb vertrouwen en geloof in jezelf
Wees herboren

Voor meer informatie over filosofie, klik hier Spirituele Zoektocht


Binnenkracht

Wat is binnenkracht ?
De binnenkracht is het geestelijke aspect van toepassing van niet zichtbare energieën in het lichaam. Bij de binnenkrachtoefening leer je de geest, het lichaam en de ademhaling beheersen. Je zult duidelijk ervaren dat zowel lichamelijk als geestelijk, krachtiger ontwikkeld wordt en het concentratievermogen zal aanmerkelijk toenemen. Bij de Kun Tao traint men de geest en de energie, de innerlijke kracht. Gebruik bij het oefenen wilskracht om de energiestroom te sturen, zodat 'wanneer wils- kracht aankomt, energie aankomt; wanneer energie aankomt, innerlijke kracht aankomt'. Om die kracht te bereiken moet men voordat men begint het hele lichaam ontspannen en de geest concentreren door de gedachten leeg te maken en de geest en de energie te richten. Betrek bij elke beweging uw hele lichaam, geest en energiestroom. De lichaamsbeweging en innerlijke energiestroom moeten gecoördineerd zijn, zodat de innerlijke kracht zonder onderbreking stroomt. De bewegingen moeten vloeiend en ononderbroken zijn, zonder pauze, zodat ze een eindeloze energiestroom vormen.
In het beginstadium is het belangrijk om de binnenkracht oefening langzaam uit te voeren om bewust te raken van de juiste ademhaling en sturing van de bewegingen. Langzame beoefening is noodzakelijk om innerlijke stroming van energie op gang te brengen en ook om fouten in de lichaamsbeweging en balans op te merken en bij te stellen. Door het nog niet toepassen van kracht, het ontspannen van de geest en het losmaken van het lichaam, zult u zich beter kunnen richten op de aandacht, energiestroom en de vloeiende (krachtige) bewegingen. Wanneer u een redelijk niveau van innerlijke kracht en juist bewegen hebt bereikt, kunt u de fysieke kracht opbouw opvoeren. De kracht is niet mechanisch, maar het gevolg van innerlijke kracht. Oefen dagelijks deze oefening wilskrachtig, volhardend, vastberaden en standvastig door elke keer weer het uithoudingsvermogen, wilskracht op de proef te stellen en je grenzen te verleggen om de innerlijke groei te bevorderen.
Toepassing ademhaling:
Adem diep in door de neus en ontspan jezelf, zorg dat de hersenen voldoende zuurstof krijgen. Let op dat de borstkas niet uitzet maar probeer te ademen vanuit het middenrif en zorg dat de buik goed met lucht wordt gevuld. Probeer na inademing de beweging, handeling of inspanning te doen. Vervolgens adem daarna langzaam maar vloeiend door de mond uit. Herhaal de in- en uitademhaling constant in een ritmisch tempo.
Dubbel klik om af te spelen !